Udskriv denne side

Motion for et godt helbred

Fordele ved at du bevæger dig

•Sænker dit blodsukker, blodtryk og kolesteroltal
•Forebygger følgesygdomme
•Øger det psykiske og fysiske velvære
•Øger virkning af insulin, så din krop bedre kan optage sukkeret fra blodet
•Medvirker til vægttab sammen med kostændringer
•Har gunstig indflydelse på søvn og fordøjelse
•Modvirker stress, depression og angst
•Opbygger og bevarer muskler
•Giver bedre hjertefunktion
•Styrker knoglerne

•Giver bedre appetitregulering

10 gode grunde til at gå regelmæssigt

•Her giver vores motionskonsulent 10 gode grunde til, hvorfor det er godt at gå.
•Fremmer optagelsen af sukker ind i musklerne, hvorved blodsukkeret falder
•Kroppen bliver mere følsom for insulin
•At bruge energi - giver energi
•Det er billigt og nemt
•Du træner de store muskelgrupper
•Du kan træne overalt – og i al slags vejr
•Hjælper med at opbygge og vedligeholde stærke knogler, muskler og sener
•Du forbrænder ca. 200 – 400 kJ. pr. 30 minutter
•Mindsker risikoen for at udvikle hjerte-/karsygdomme

Giver velvære

•Hvor mange skridt går du om dagen?

•Du kan købe en skridttæller, der hjælper dig med at holde styr på, hvor mange skridt du går om dagen. En skridttæller kan øge dit fokus på, hvor meget du går i hverdagen og øge dit fokus på at øge dine skridt til de anbefalede 10.000.

•Hvis du er dårligt gående eller meget inaktiv, skal du ikke fortvivle. Du får relativt mere ud af at øge antallet af daglige skridt fra for eksempel 2.000 til 5.000 end fra for eksempel 10.000 til 13.000.

Stavgang har en række fordele:

•styrker din bryst-, skulder-, ryg-, ben-, nakke- og armmuskulatur
•styrker dit kredsløb, herunder hjerte og lunger
•er op mod 20 - 40 % mere effektiv i forhold til energiforbruget ved almindelig gang
•forbedrer din balance og koordination
•reducerer belastningen af dine hofter, knæ og ankler i forhold til almindelig gang
•giver op til 33 % højere konditionseffekt end ved almindelig gang
•opløser spændinger i skulder og nakke
•forbedrer din kondition

•giver dig fysisk og psykisk velvære

Styrketræning - Positive effekter

•Nedenstående er blot nogle af de mange positive effekter, styrketræning medfører:
•øget insulinfølsomhed i de trænede muskler (som følge af en bedre blodgennemstrømning og øget mulighed for levering af blodsukkeret til musklerne)
•bedre kredsløb, herunder blodcirkulation i kar og væv
•styrkelse af hjerte og lunger
•vægtreduktion (som følge af større muskelmasse og øget forbrænding af næringsstoffer)
•øget muskelmasse
•bedre overskud til daglige gøremål (pga. større styrke og bedre fysik)
•øget forbrænding
•styrkelse af knogler (herunder bedre produktion af røde blodlegemer, som transporterer ilt rundt i blodet)

•udsættelse af muskelvævets naturlige nedbrydningsproces, som er den del af ældningsprocessen

Løbetræning:

•styrker dit hjertekredsløb
•forbedrer din konditionen
•nedsætter risikoen for en række livsstilsrelaterede sygdomme, bl.a. hjerte-karsygdomme, depression, forhøjet blodtryk samt slidgigt
•øger dine cellers insulinfølsomhed
•reducerer din vægt
•styrker dine muskler, knogler, sener og led
•øger dit immunforsvar giver dig fysisk og psykisk velvære